I delprosjektet i kunst og håndverk skal vi utforske hvordan vi på nye og bedre måter kan integrere digitale verktøy, plattformer og metoder for å styrke studentenes læring og aktive deltagelse i egen profesjonsutvikling.
I prosjektet skal vi utforske hvordan vi kan kombinere analoge og digitale verktøy i estetiske læringsprosesser. Målet er å engasjere og motivere studentene til å delta aktivt i læringsprosesser hvor de øver opp sin egen kreativitet og ferdigheter i å bruke estetiske virkemidler og verktøy til å skape, samhandle, reflektere og kommunisere.
Vi skal blant annet integrere programmering som en del av det praktisk-estetiske skapende arbeidet studentene utfører i verksted, samt utforske bruk av spillbasert læring som et verktøy for samskaping og introduksjon til fysisk konstruksjon og modellering.
I prosjektet skal vi også utforske hvordan vi ved bruk av digitale verktøy kan motivere studentene til å være aktive i den tiden av studiene som foregår utenom de lærerstyrte verkstedsperiodene, og at de selv veileder og vurderer hverandre underveis i skapende prosesser.
Vi skal teste ut ulike måter å bruke digitale verktøy til veiledning og underveisvurdering av studentenes arbeid, og utforske hvordan digitale rom og metodikk kan stimulere til konstruktiv og studentaktiv hverandreveiledning og underveisvurdering, der det å delta oppleves som noe man ønsker og mestrer.