STALU-prosjektet skal styrke lærerstudentenes læring, refleksjon og engasjement ved å utvikle undervisning som gjør studentene mer aktive og utdanningene mer profesjonsrettede.
Det treårige prosjekt (2021-2023) involverer sju fagmiljøer i lærerutdanningene ved UiA og ulike eksterne samarbeidspartnere.
I prosjektet har vi som mål å styrke studentenes faglige, didaktiske og pedagogiske kompetanse. Vi skal utvikle studentaktive og profesjonsrettede lærings- og vurderingsformer, bruke fysiske og digitale læringsarenaer målrettet, og involvere studenter og lærere i skolen i forsknings- og utviklingsarbeid.
STALU-prosjektet skal utvikle lærerutdanninger for å styrke nyutdannede lærere i møte med fagfornyelsen og endringer lærerplanen.
Prosjektet skal bidra med utvikling av kunnskap og kompetanse med relevans for lærerutdanningene og andre aktører i utdanningssektoren.
Engelsk
I dette delprosjektet skal vi utvikle og teste ut studentaktive læringsaktiviteter som gjør engelskfaget mer profesjonsrettet.
Målet er å styrke studentenes undervisningskompetanse ved å legge til rette for varierte aktiviteter basert på nyere forskning om språklæring.

Studentene skal utfordres og veiledes i å utforske nye digitale og analoge arbeidsformer, utvikle undervisningsopplegg og prøve ut disse sammen med elever fra skolen.
I forkant av egen planlegging og gjennomføring av undervisning skal studentene forberede seg gjennom å delta i undervisning i, med og om varierte arbeidsformer, undervisningsplanlegging, vurdering og pedagogisk bruk av digitale verktøy.
Læringsaktivitetene i prosjektet skal foregå på campus i Undervisningsverkstedet. Undervisningsverkstedet vil dermed bli en viktig læringsarena for studentenes praksis i tillegg til den ordinære praksisen de gjennomfører ved partnerskolene
Informasjonssystemer
I dette delprosjektet skal vi styrke kvaliteten på lærings- og vurderingsformene i emnet Digitalisering i skolen og lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse ved å utforske en «blended» tilnærming til undervisning og læring.

Studentene skal møte varierte arbeidskrav og mappeinnleveringer, individuelt og i gruppe, i formater som refleksjonsnotat, podcast, blogg, v-logg, læringsplakater, utvikle profesjonsrettede opplegg til foreldremøter, lærere og andre aktører i skolen, samt internasjonal kollega nettverksbygging via eTwinning.
Innholdet, formen og summen av lærings- og vurderingsformene i emnet skal gi studentene en bred kompetanse til å møte kravene til profesjonsutøvelsen i fremtiden skole.
Nettressursene skal utvikles i samarbeid med lærer fra grunnskolen og Sørlandet Vitensenteret, noe som er med på å sikre at ressursene blir profesjonsnære og relevant for læreryrket.
KRLE
I dette delprosjektet skal vi bruke Undervisningsverkstedet som læringsarena for å tilrettelegge for at studentene tilegner seg fagdidaktisk digital kompetanse i KRLE-faget og reflekterer over hvordan teknologi i skolen kan bidra til pedagogisk merverdi.

Studentene skal blant annet utforske læringsformer knyttet til bruk av virtuell virkelighet i undervisning om bildebruk og estetikk i religionsfaget, spillbasert læring knyttet til etikkundervisning og kreativ bruk av digitale verktøyapper til nettbrett som muliggjør bl.a. fagspesifikk begrepstrening og historiefortelling.
Læringsaktivitetene skal være profesjonsnære og skje i et tett samarbeid med grunnskolelærer i delt stilling og samarbeidsskoler gjennom blant annet felles fagdager og vurdering av elevarbeider.
For å skape et mer profesjonsrettet fag skal vi utvikle og innføre en tydeligere sammenheng mellom vurderings- og arbeidsformer.
Kunst og håndverk
I delprosjektet i kunst og håndverk skal vi utforske hvordan vi på nye og bedre måter kan integrere digitale verktøy, plattformer og metoder for å styrke studentenes læring og aktive deltagelse i egen profesjonsutvikling.
I prosjektet skal vi utforske hvordan vi kan kombinere analoge og digitale verktøy i estetiske læringsprosesser. Målet er å engasjere og motivere studentene til å delta aktivt i læringsprosesser hvor de øver opp sin egen kreativitet og ferdigheter i å bruke estetiske virkemidler og verktøy til å skape, samhandle, reflektere og kommunisere.

Vi skal blant annet integrere programmering som en del av det praktisk-estetiske skapende arbeidet studentene utfører i verksted, samt utforske bruk av spillbasert læring som et verktøy for samskaping og introduksjon til fysisk konstruksjon og modellering.
I prosjektet skal vi også utforske hvordan vi ved bruk av digitale verktøy kan motivere studentene til å være aktive i den tiden av studiene som foregår utenom de lærerstyrte verkstedsperiodene, og at de selv veileder og vurderer hverandre underveis i skapende prosesser.
Vi skal teste ut ulike måter å bruke digitale verktøy til veiledning og underveisvurdering av studentenes arbeid, og utforske hvordan digitale rom og metodikk kan stimulere til konstruktiv og studentaktiv hverandreveiledning og underveisvurdering, der det å delta oppleves som noe man ønsker og mestrer.
Natur- og samfunnsfag
I dette delprosjektet skal vi gjennom tverrfaglig samarbeid utvikle både studentaktive læringsformer og læringsfremmende vurderingsformer i lærerutdanningene knyttet til det overordnete tverrfaglig temaet «bærekraftig utvikling» i det reviderte læreplanverket.

I fremtidens skole og lærerutdanning vil det være helt avgjørende for elever og studenter å utvikle og få erfaring med undervisning som øver ferdigheter som både fremmer kunnskap om biologisk mangfold og økologiske fotavtrykk, og samtidig handlingskompetanse for bevaring av dette mangfoldet.
I prosjektet skal vi ta i bruk felles fysiske læringsarenaer på tvers av fagene, som skoleenga, lab og verksted, og ta i bruk nærmiljøet og lokalsamfunnet som arena for nye og kreative undervisningsformer.
Studentene i naturfag og samfunnsfag skal sammen utvikle konkrete problemstillinger knyttet til det tverrfaglige temaet «bærekraftig utvikling» ved å bruke entreprenørielle og utforskende læringsstrategier i samarbeid med lokalt næringsliv.
Norsk
Hovedmålet med dette delprosjektet er å legge til rette for at lærerstudentene skal være med på å planlegge, utvikle, teste ut og evaluere en digitallæringsplattform med samisk kultur og samfunnsliv som tema i den spillbaserte plattformen Minecraft Education.
Bakgrunnen og omdreiningspunktet for prosjektet er å styrke undervisningen på lærerutdanningene om temaet samisk historie, kultur, samfunnsliv og rettigheter.

Målet er at prosjektet skal bidra til et tverrfaglig kompetanseløft om det samiske i lærerutdanningene. Samtidig er det er ambisjon å gjøre studentene til mer aktive deltakere i sin egen undervisningshverdag ved at de selv er med på å utvikle og teste ut tverrfaglige undervisningsopplegg knyttet til samisk som tema.
Prosjektet vil legge til rette for økt didaktisk diskusjon og refleksjon på tvers av fag i utdanningene og i skolen. Studentene skal blant annet ta med seg konkrete problemstillinger fra et slikt undervisningsopplegg inn i sin praksis, og skal ta med seg didaktiske problemstillinger som oppstår fra klasserommet tilbake til campus.
Delprosjektet vil involvere lærerstudenter, faglærere og grunnskolelærer i delt stilling ved universitetet, praksislærere og samarbeidsskoler, samt samarbeid med andre relevante aktører i og utenfor regionen. Det er blant annet etablert et samarbeid med Samisk høyskole i Kautokeino og Microsoft Education, som deler vår entusiasme for denne nytenkende læringsmetoden.
