I dette delprosjektet skal vi gjennom tverrfaglig samarbeid utvikle både studentaktive læringsformer og læringsfremmende vurderingsformer i lærerutdanningene knyttet til det overordnete tverrfaglig temaet «bærekraftig utvikling» i det reviderte læreplanverket.
I fremtidens skole og lærerutdanning vil det være helt avgjørende for elever og studenter å utvikle og få erfaring med undervisning som øver ferdigheter som både fremmer kunnskap om biologisk mangfold og økologiske fotavtrykk, og samtidig handlingskompetanse for bevaring av dette mangfoldet
I prosjektet skal vi ta i bruk felles fysiske læringsarenaer på tvers av fagene, som skoleenga, lab og verksted, og ta i bruk nærmiljøet og lokalsamfunnet som arena for nye og kreative undervisningsformer.
Studentene i naturfag og samfunnsfag skal sammen utvikle konkrete problemstillinger knyttet til det tverrfaglige temaet «bærekraftig utvikling» ved å bruke entreprenørielle og utforskende læringsstrategier i samarbeid med lokalt næringsliv. På tvers av fagene skal studentene løse problemstillingene, samt utvikle egne problemstillinger som skal testes ut med elever i og utenfor klasserommet i egen praksis
