Hovedmålet med dette delprosjektet er å legge til rette for at lærerstudentene skal være med på å planlegge, utvikle, teste ut og evaluere en digitallæringsplattform med samisk kultur og samfunnsliv som tema i den spillbaserte plattformen Minecraft Education. Bakgrunnen og omdreiningspunktet for prosjektet er å styrke undervisningen på lærerutdanningene om temaet samisk historie, kultur, samfunnsliv og rettigheter.
Målet er at prosjektet skal bidra til et tverrfaglig kompetanseløft om det samiske i lærerutdanningene. Samtidig er det er ambisjon å gjøre studentene til mer aktive deltakere i sin egen undervisningshverdag ved at de selv er med på å utvikle og teste ut tverrfaglige undervisningsopplegg knyttet til samisk som tema.
Prosjektet vil legge til rette for økt didaktisk diskusjon og refleksjon på tvers av fag i utdanningene og i skolen. Studentene skal blant annet ta med seg konkrete problemstillinger fra et slikt undervisningsopplegg inn i sin praksis, og skal ta med seg didaktiske problemstillinger som oppstår fra klasserommet tilbake til campus.
Delprosjektet vil involvere lærerstudenter, faglærere og grunnskolelærer i delt stilling ved universitetet, praksislærere og samarbeidsskoler, samt samarbeid med andre relevante aktører i og utenfor regionen. Det er blant annet etablert et samarbeid med Samisk høyskole i Kautokeino og Microsoft Education, som deler vår entusiasme for denne nytenkende læringsmetoden.