Mitt navn er Katrine Sirnes Nesheim, og jeg går siste året på grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn ved UiA.
Denne våren skriver jeg masteroppgave, og i mitt prosjekt arbeider jeg med å undersøkte hvordan lærere kan bruke Minecraft i kunst- og håndverksfaget.
Gjennom arbeidet med masterprosjektet mitt har jeg blitt en del av STALU-prosjektet, hvor vi blant annet holder på å utvikle en samisk verden i Minecraft.
I august ble det sluppet en rapport fra Norges Institusjon for Menneskerettigheter som omhandlet holdninger mot samer og nasjonale minoriteter. Her kom det fram at det var lite kunnskap om disse gruppene, og NIM foreslo et kunnskapsløft for lærere, lærerstudenter og lærerutdanningen (NIM, 2022).
Selv slo det meg hvor lite kunnskap jeg selv hadde om samiske perspektiver. I læreplanen etter 10. trinn står det at elever skal «undersøke hvordan kunst, inkludert samisk kunst, kan bidra i samfunnskritikk, og skape kunstuttrykk som belyser utfordringer i egen samtid» (Kunnskapsdepartementet, 2019).
Som fremtidig lærer hadde jeg omtrent null kunnskap og erfaring med samisk kunst, og jeg ønsket å tette et kunnskapshull hos meg selv, og forhåpentligvis bidra til å tette andres. Jeg lurte på om dette kunne kobles til Minecraft-verdenen.
Jeg ønsket derfor å undersøke hvordan Minecraft kan være et verktøy for å utforske samisk samtidskunst, og har valgt å fokusere på dette i min masteroppgave.
I den forbindelsen var jeg så heldig som fikk reise til Karasjok sammen med lærere som jobber med den samiske Minecraft-verdenen i STALU-prosjektet.
I Karasjok besøkte vi Sametinget / Sámediggi, bygget som er sentralt i Minecraft-verdenen. Det var interessant hvordan jeg følte at jeg kjente til bygget allerede gjennom å vandre rundt i spillet. Her fikk vi omvisning med ekstra fokus på kunsten.
Etterpå gikk turen til De samiske samlinger / Sámiid Vuorká-Dávvirat, et sentralt museum for samisk kultur.
Det siste stoppet i Karasjok var Samisk senter for samtidskunst / Sámi Dáiddaguovddáš som huset en kraftfull og sterk politisk utstilling av Ole Lislerud: Språk og Identitet — Den Samiske Smerten.
For meg, som utenforstående forsker på området, har det vært enormt lærerikt og godt å få komme så tett på samisk kunst og kultur. Det å faktisk få en nærhet til den kunsten og kulturen jeg selv beveger meg inn i masteroppgaven.
Reisen har vært med på å gjøre oppgaven min enda mer betydningsfull, og jeg sitter igjen med flotte minner og opplevelser som jeg tar med meg videre i arbeidet mitt.
Etter innlevering av masteroppgaven i mai har jeg et mål om å presentere og lansere et undervisningsopplegg i kunst- og håndverk som en del av Minecraft-verdenen.
På samme måte som resten av den samiske verdenen, vil undervisningsopplegget jeg lager i kunst og håndverk være tilgjengelig for alle lærere som ønsker å bruke det som en del av sin undervisning om samiske perspektiver i skolen.
Legg igjen en kommentar