Hvordan kan lærerstudenter øve på undervisningssituasjoner i løpet av semesteret, og ikke bare i praksisperiodene sine? Og hvordan utvikle digitale ferdigheter som støtter slike undervisningssituasjoner når pandemien gjør det vanskelig å møtes på campus?
Dette prøvde vi å finne ut av sammen med 19 studenter i KRLE i grunnskolelærerutdanningen 5-10 på Universitetet i Agder denne våren.
Å utvikle et digitalt repertoar
Nyere forskning utviklet av professorene Marte Blikstad-Balas og Kirsti Klette ved QUINT-senteret ved Universitetet i Oslo viser at mange lærerstudenter ikke får utviklet et repertoar av digitale verktøy i løpet av studiene sine. Selv om mange lærerstudenter bruker mange ulike sosiale medier og apper privat, har de få erfaringer med å ta i bruk relevante digitale undervisningsverktøy i løpet av studietiden (Blikstad-Balas & Klette, 2020). I en nylig norsk studie sier nesten halvparten av 356 nyutdannede lærerne at de har fått lite undervisning om bruk av IKT i løpet av lærerstudiene (Gudmundsdottir & Hatlevik, 2018).
Å modellere og praktisere lærerroller
I de siste årene har internasjonal forskning også vært opptatt av hvordan lærerutdanningene kan tilby undervisning som tar utgangspunkt i praksis og som dermed forbereder studentene på den hverdagen de vil møte som utøvende lærere. Forskningen til Jenset, Klette og Hammerness (2018) har blant annet pekt på at dersom campusundervisningen i større grad tar utgangspunkt i praksisøvelser, kan dette føre til at studentene får et økt læringsutbytte og at flere lærere forblir i yrket etter endt utdanning.
Flere lærerutdanningsprogrammer har dermed forsøkt å koble praksis og campusundervisning tettere sammen. Dette kan for eksempel gjøres ved å forlenge studentenes praksisperioder eller ved å inngå partnerskap med lærerutdanningsskoler, slik også Universitetet i Agder har gjort de siste årene. Men forskning har også argumentert for at det å lære i praksis ikke bare bør foregå utenfor campus, men at også campusundervisningen også bør gi rom for å utvikle praksisbaserte ferdigheter i læreryrket (f.eks. Ball & Cohen, 1999).
Studien til Jenset, Klette og Hammerness viser at den undervisningsformen det er størst mangel på i lærerutdanningene, er at studentene selv får mulighet til selv å øve på (practice and rehearse) ulike undervisningspraksiser som del av campusundervisningen. Et annet område som skårer nesten like lavt, er muligheten studentene får til å se universitetslærere modellere aktuelle undervisningsformer (see Models of Teaching).
Religiøs kunst i appen Explain Everything
I KRLE-emnet vårt ønsket vi å kombinere det å utvikle studentenes digitale kompetanse med å øve på aktuelle undervisningsformer. Temaet «Kunst i religionene» i KRLE-emnet «Religion, tekst og estetikk» ble organisert som et omvendt undervisningsløp som besto av en kombinasjon av asynkron og synkron undervisning. Studentene skulle først se gjennom innspilte videoer som tok opp ulike aspekter ved religiøs kunst i fem store religioner, og deretter møtte vi dem til synkron seminarundervisning i Zoom. Videoene var innspilt av professor i religionsvitenskap ved Universitetet i Bergen, Sissel Undheim, som er tilsatt i en professor II-stilling ved Universitetet i Agder. I videoene modellerte Undheim hvordan en kan undervise om sentrale aspekter ved kunsthistorien til de store religionene, og hun lagde oppgaver og spørsmålsstillinger som studentene skulle ta stilling til underveis. I seminarundervisningen som fulgte, fikk studentene mulighet til selv å reflektere i grupper over spørsmålene som ble stilt i undervisningsvideoene, samt øve på å analysere religiøs kunst på ulike nivåer.
Jeg tror at denne måten å undervise på fungerer bra i skolen. Mange elever synes at lekser er både vanskelig og tidkrevende. Derfor kan det være motiverende for dem å se en video på under 10 minutter som forberedelse til undervisningen.
Slike digitale verktøy som f.eks. Explain Everything vil med tiden bare bli vanligere å bruke i skolen og opplæringen generelt. Derfor er det viktig at vi som framtidige lærere får prøvd ut og sett de mulighetene som kan være med på å bedre undervisningen vår.
GLU-studenter
Studentene gjennomførte også et arbeidskrav der de selv måtte lage undervisningsopplegg ved å ta i bruk det digitale programmet Explain Everything. I dette programmet kan en lage multimodale presentasjoner som består av bilder, websider, figurer m.m. på en digital tavle og spille dette inn som et skjermopptak med lyd eller video. Programmet byr altså på litt flere digitale muligheter enn en tradisjonell PowerPoint. Studentene fikk låne hver sin iPad av instituttet der appen Explain Everything Edu var ferdig installert. Det hadde imidlertid også vært mulig å bruke dette programmet i en vanlig nettleser på PC eller Mac, men da med litt begrenset funksjonalitet.
Etter å ha blitt introdusert for de viktigste funksjonene i appen i en to-timers økt på campus, spilte studentene spilte inn undervisningsvideoer der de introduserte sentrale kunstuttrykk i en selvvalgt religion. Presentasjonen skulle utformes som en faglig introduksjon til kunsten i én av religionene, og den skulle brukes i et omvendt undervisningsopplegg der de fiktive elevene skulle se videoen før de møttes (digitalt eller fysisk) for så å jobbe med oppgaver. Studentene valgte selv en aktuell målgruppe innenfor 5.-10. trinn i grunnskolen, og de skulle beskrive ett av de religiøse kunstuttrykkene med utgangspunkt i Erwin Panowskys analysemetode. Mot slutten av opptaket skulle de lage og presentere en oppgave som elevene kunne jobbe med i etterkant eller når de møttes på skolen.
Dette er en kjemperessurs, men det er tidkrevende. Det tar tid å finne bilder, lage slidene, skrive et slags manus for så å spille alt inn og eksportere det. Men likevel tror jeg det er noe man kan bruke senere og vil få mye igjen for jobben. Man kan bruke videoen på nytt i flere klasser, noe som vil spare tid. Jeg tror også en app slik som Explain Everything, vil bli mer og mer brukt på skolene videre – så det er bare en ressurs å ha testa den ut nå.
GLU-student
Studentenes erfaringer
Til slutt lagde studentene refleksjonsvideoer eller -notat der de reflekterte rundt egen læringsprosess med arbeidskravet og fortalte om sine tanker om denne måten å undervise på. Mange studenter ga her uttrykk for at de satte pris på å få øvd på å lage omvendt undervisning ved hjelp av et digitalt verktøy som ofte brukes i grunnskolen. Flere av studentene sa også at de liker kombinasjonen av asynkrone forelesninger og synkron seminarundervisning som studenter, ettersom ferdig innspilte videoer gir større fleksibilitet og mulighet til å gjennomgå fagstoffet flere ganger. Studentene synes derfor det var spennende og lærerikt å lage egne undervisningsopplegg som kunne prøves ut på den målgruppa de selv skal forholde seg til i fremtiden.
Det finnes flere fordeler med å bruke video i en undervisningssammenheng. Video gjør det mulig for elevene å se i sitt tempo. De kan stoppe opp hvis de føler for det, eller spole tilbake for å se noe på nytt igjen. En video vil også alltid være tilgjengelig (så lenge den ikke slettes), og da vil det være mulighet for å hente den opp og se om igjen.
GLU-student
Her kan du se noen av undervisningsvideoene:
(Noras egenrefleksjon følger i slutten av denne videoen)
Litteratur
Ball, D. L., & Cohen, D. K. (1999). Developing practice, developing practitioners: Toward a practice-based theory of professional education. I G. Sykes & L. Darling-Hammond (Red.), Teaching as the learning profession: Handbook of policy and practice (s. 3-32). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Blikstad-Balas, M., Klette, K. (2020). Still a long way to go. Narrow and transmissive use of technology in the classroom. Nordic Journal of Digital Literacy. Vol. 15, No. 1-2020, s. 55–68 https://doi.org/10.18261/issn.1891-943x-2020-01-05
Gudmundsdottir, G. B., & Hatlevik, O. E. (2018). Newly qualified teachers’ professional digital competence:
Implications for teacher education. European Journal of Teacher Education, 41(2), 214–231. https://doi.org/10.1080/02619768.2017.1416085
Jenset, I. S., Klette, K., Hammerness, K. (2018). Grounding Teacher Education in Practice Around the World: An Examination of Teacher Education Coursework in Teacher Education Programs in Finland, Norway, and the United States. Journal of Teacher Education 2018, Vol. 69(2) 184–197 https://doi.org/10.1177/0022487117728248
Expression Brand
Hvordan utvikle digital kompetanse og øve på lærerrollen i KRLE-faget? – Studentaktiv læring i lærerutdanningene