3. års studenter på grunnskolelærerutdanningene forberedte og gjennomførte en engelsk dag for en tiende klasse med tema Earth under pressure på Undervisningsverkstedet.
21 elever fra en ungdomsskole i Kristiansand tilbragte en dag full av spennende aktiviteter på Undervisningsverkstedet sammen med 3GLU studenter i engelsk. Studentene jobbet i grupper og forberedte fire økter som skulle stimulere til skriftlige og muntlige utrykk i engelsk, samt kreativitet og spillelyst. Alle aktivitetene handlet om noe som opptar mange: Earth under pressure.
The earth is suffering from human problems and if we do not make some changes, the earth will die of our sickness.
Sitatet og bloggens overskrift er hentet fra en video produsert av elever
Digitale klasserom
Når våre GLU-studenter kommer til praksisskolene møter de ofte en realitet de ikke er forberedt for. De kan møte verktøy de har hørt om, men aldri prøvd. Andre kan komme inn på en skole som ikke bruker de verktøyene studentene hadde ønsket å prøve ut og de må finne ut av mye av det tekniske selv.
Terskelen for å ta i bruk en ukjent teknologi eller nettsteder er høyere når man aldri har prøvd det selv og mye kan gå galt ved første forsøk. Elevene kan reagere helt annerledes enn forventet i møte med nye verktøy. Studentene kan oppdage at det er mye vanskeligere å forklare og lede en (digital) aktivitet enn man hadde trodd og de snubler i sine egne formulereringer i tillegg til alt de må tilpasse språket sitt til gjerne 30 forskjellige engelsknivå i en klasse.
Alt dette kan virke avskrekkende for en nokså fersk lærerstudent og det kan være tryggere å la være å prøve noe nytt og heller holde seg til læreboka og de vante metodene.
Bruke digitale verktøy hensiktsmessig
Våre lærerstudenter er fremtiden i norsk skole og vi ønsker at de kommer inn i yrket sitt med en bred erfaring med både analoge og digitale verktøy. Verktøy som de har prøvd og ikke bare har hørt om. Undervisningsverksted ved UiA tilbyr mange ulike verktøy som finnes eller kommer til å finnes i mange klasserom i fremtiden.
Gjennom dette delprosjektet i STALU får studentene våre en gylden mulighet til å først prøve verktøyene selv og deretter teste de i en undervisningssituasjon med ungdomsskoleelever fra en av våre samarbeidsskoler.
Det er et sterkt press til å digitalisere undervisning og bruk av digitale verktøy er nesten blitt et mål i seg selv. Etter endt undervisning får derfor studentene som oppgave å evaluere undervisningsøktene sine og vurdere de digitale verktøy de valgte å bruke. Kunne samme læringsmål nås uten digitale duppeditter? Hvilken tilleggsverdi har bruk av podcast over vanlig presentasjon foran klassen? Hva med digitale spill i klasserommet?
Variert undervisning
Dagens lærebøker i engelsk tilbyr ofte gjennomtenkte og varierte opplegg som er utformet til å møte gjeldende læreplanmål. Enhver lærer burde imidlertid også ha et lager av ideer og aktiviteter som kan gjøre hverdagen i klasserommet mer variert og engasjerende.
Denne dagen fikk elevene som kom på besøk blant annet prøve seg med Book Creator hvor de lagde bøker om forskjellige temaer som matsvinn og plastikkforurensing og lage podcast om andre pressende emner som klesindustriens rolle i miljøkampen.
Etter en del stille konsentrasjonsarbeid var det godt å bruke sine praktiske kommunikasjonsferdigheter og prøve å deaktivere en bombe med dødelig virus i spillet «Keep Talking and Nobody Explodes».
Mange av elevene satte også pris på den siste økten som handlet om å slippe kreativiteten løs og lage en stop-motion film om valgfri tema fra dagen som gikk.
De fleste var veldig fornøyd med dagen og de svarte at de fikk bruke engelsk mer denne dagen enn i en vanlig engelsktime på skolen.
Studentene våre var også fornøyd med sine undervisningsøkter og kommer til å jobbe med erfaringen og refleksjonene videre i undervisningen på kampus og i den kommende praksisperioden.
Blogginnlegget er skrevet av Lenka Garshol, førsteamanuensis ved institutt for fremmedspråk og oversetting, ved UiA. Garshol leder ett av seks delprosjekter i STALU-prosjektet.
Legg igjen en kommentar