• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til primært sidefelt
  • Hopp til bunntekst
  • Utforsk Sametinget i Minecraft
  • Undervisningsverkstedet
  • UiA

Studentaktiv læring i lærerutdanningene

  • Om STALU
  • Aktuelt
  • Blogg
  • Kontakt oss

The earth is suffering from human problems and if we do not make some changes, the earth will die of our sickness.

11. oktober 2021 - Ingvild Bergan Skriv en kommentar

3. års studenter på grunnskolelærerutdanningene forberedte og gjennomførte en engelsk dag for en tiende klasse med tema Earth under pressure på Undervisningsverkstedet.

Gråtende jordkloden i en stop-motion film.

21 elever fra en ungdomsskole i Kristiansand tilbragte en dag full av spennende aktiviteter på Undervisningsverkstedet sammen med 3GLU studenter i engelsk. Studentene jobbet i grupper og forberedte fire økter som skulle stimulere til skriftlige og muntlige utrykk i engelsk, samt kreativitet og spillelyst. Alle aktivitetene handlet om noe som opptar mange: Earth under pressure.

The earth is suffering from human problems and if we do not make some changes, the earth will die of our sickness.

Sitatet og bloggens overskrift er hentet fra en video produsert av elever

Digitale klasserom

Når våre GLU-studenter kommer til praksisskolene møter de ofte en realitet de ikke er forberedt for. De kan møte verktøy de har hørt om, men aldri prøvd. Andre kan komme inn på en skole som ikke bruker de verktøyene studentene hadde ønsket å prøve ut og de må finne ut av mye av det tekniske selv.

Terskelen for å ta i bruk en ukjent teknologi eller nettsteder er høyere når man aldri har prøvd det selv og mye kan gå galt ved første forsøk. Elevene kan reagere helt annerledes enn forventet i møte med nye verktøy. Studentene kan oppdage at det er mye vanskeligere å forklare og lede en (digital) aktivitet enn man hadde trodd og de snubler i sine egne formulereringer i tillegg til alt de må tilpasse språket sitt til gjerne 30 forskjellige engelsknivå i en klasse.

Alt dette kan virke avskrekkende for en nokså fersk lærerstudent og det kan være tryggere å la være å prøve noe nytt og heller holde seg til læreboka og de vante metodene.

Bruke digitale verktøy hensiktsmessig

Våre lærerstudenter er fremtiden i norsk skole og vi ønsker at de kommer inn i yrket sitt med en bred erfaring med både analoge og digitale verktøy. Verktøy som de har prøvd og ikke bare har hørt om. Undervisningsverksted ved UiA tilbyr mange ulike verktøy som finnes eller kommer til å finnes i mange klasserom i fremtiden.

Gjennom dette delprosjektet i STALU får studentene våre en gylden mulighet til å først prøve verktøyene selv og deretter teste de i en undervisningssituasjon med ungdomsskoleelever fra en av våre samarbeidsskoler.

Det er et sterkt press til å digitalisere undervisning og bruk av digitale verktøy er nesten blitt et mål i seg selv. Etter endt undervisning får derfor studentene som oppgave å evaluere undervisningsøktene sine og vurdere de digitale verktøy de valgte å bruke. Kunne samme læringsmål nås uten digitale duppeditter? Hvilken tilleggsverdi har bruk av podcast over vanlig presentasjon foran klassen? Hva med digitale spill i klasserommet?

«Keep Talking and Nobody Explodes»: For å deaktivere bomben må man kunne forklare oppskriften til hverandre på engelsk.

Variert undervisning

Dagens lærebøker i engelsk tilbyr ofte gjennomtenkte og varierte opplegg som er utformet til å møte gjeldende læreplanmål. Enhver lærer burde imidlertid også ha et lager av ideer og aktiviteter som kan gjøre hverdagen i klasserommet mer variert og engasjerende.

Denne dagen fikk elevene som kom på besøk blant annet prøve seg med Book Creator hvor de lagde bøker om forskjellige temaer som matsvinn og plastikkforurensing og lage podcast om andre pressende emner som klesindustriens rolle i miljøkampen.

Etter en del stille konsentrasjonsarbeid var det godt å bruke sine praktiske kommunikasjonsferdigheter og prøve å deaktivere en bombe med dødelig virus i spillet «Keep Talking and Nobody Explodes».

Mange av elevene satte også pris på den siste økten som handlet om å slippe kreativiteten løs og lage en stop-motion film om valgfri tema fra dagen som gikk.

De fleste var veldig fornøyd med dagen og de svarte at de fikk bruke engelsk mer denne dagen enn i en vanlig engelsktime på skolen.

Studentene våre var også fornøyd med sine undervisningsøkter og kommer til å jobbe med erfaringen og refleksjonene videre i undervisningen på kampus og i den kommende praksisperioden.

Stop-motion film i produksjon.

Blogginnlegget er skrevet av Lenka Garshol, førsteamanuensis ved institutt for fremmedspråk og oversetting, ved UiA. Garshol leder ett av seks delprosjekter i STALU-prosjektet.

Filed Under: Blogg, Engelsk

Reader Interactions

Legg igjen en kommentar Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Hoved sidebar

prosjektet i media

  • Å fjerne skjermen fra skolen er ikke løsningen (kronikk, Fædrelandsvennen 16.09.23)
  • Bruker Minecraft og VR i lærerutdanningene (utdanningogjobb.no, 10.03.23)
  • Elever belønnes for å fjerne Fosen-vindmøller i Minecraft (VG, 02.03.23)
  • Her kan du rive Fosen-vindmøllene (forskning.no, 02.02.23)
  • Vi trenger mer kunnskap om urfolk og nasjonale minoriteter (kronikk, Fædrelandsvennen, 24.10.22 og delt i Ruijan Kaiku, 25.10.23)
  • Venneslaelever på synagogebesøk – fra klasserommet (Vårt land, 17.02.22)
  • UiA har laget Sametinget i Minecraft (Khrono, 05.02.21)
  • Distriktsnyheter Sørlandet (NRK, 05.02.21)
  • Lærer om samefolket i Minecraft (NRK Supernytt, 05.02.21)
  • Oainne Sámedikki Minecraftas (NRK Sápmi, 05.02.21)
  • Lærer kultur via dataspillet Minecraft (Fædrelandsvennen, 05.02.21)
  • UiA har laget ny variant av populært dataspill (Agderposten, 04.02.21)

Blogginnlegg

Studietur til Karasjok i forbindelse med masterprosjekt 

Mitt navn er Katrine Sirnes Nesheim, og jeg går siste året på grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn ved UiA. Denne våren skriver jeg … Les mer omStudietur til Karasjok i forbindelse med masterprosjekt 

Hvordan kan digital teknologi støtte arbeid i profesjonelle læringsfellesskap?

Denne våren har vi ved Institutt for informasjonssystemer (IIS) et FoU-samarbeid med ILUKS-prosjektet ved Universitetet i Bergen (UiB). Målet med … Les mer omHvordan kan digital teknologi støtte arbeid i profesjonelle læringsfellesskap?

Fra borgerrettighetsbevegelsen til Black Lives Matter – demokrati og medborgerskap i engelskundervisning på Undervisningsverkstedet.

Denne høsten tilbragte en tiende klasse fra en ungdomsskole i Kristiansand en dag på Undervisningsverkstedet sammen med 3GLU studenter i engelsk. … Les mer omFra borgerrettighetsbevegelsen til Black Lives Matter – demokrati og medborgerskap i engelskundervisning på Undervisningsverkstedet.

Brettspill i KRLE-undervisninga

10. oktober prøvde KRLE-studenter på GLU ut brettspillet Kongen av Norge, et kontrafaktisk historie-strategispill om kristninga og samlinga av … Les mer omBrettspill i KRLE-undervisninga

Hva er multimodale arbeidskrav, og hva skal vi med dem? 

De siste par årene har det blitt diskutert om dagens tradisjonelle vurderingsform er for utdatert og uetisk ovenfor studentene, og alternative … Les mer omHva er multimodale arbeidskrav, og hva skal vi med dem? 

Erfaringer med bruk av breakout room i Zoom til studentaktiv læring i kunst og håndverksundervisning

De siste to årene har digital undervisning delvis dominert studentenes hverdag. Universitetet i Agder har i stor grad benyttet seg av Zoom som digital … Les mer omErfaringer med bruk av breakout room i Zoom til studentaktiv læring i kunst og håndverksundervisning

Digitale oppdrag i skolen – et glimt inn i et praksisnært EVU-tilbud for lærere

I etter- og videreutdanningsemnet “Fremtidens profesjonsfaglige digitale kompetanse for lærere” (IS 912+913, EVU) har lærere navigert seg gjennom … Les mer omDigitale oppdrag i skolen – et glimt inn i et praksisnært EVU-tilbud for lærere

Utdanning for bærekraftige samspill – Et lokalt utviklingsprosjekt

“The having of wonderful ideas, which I am suggesting is the essence of intellectual development, would depend (…) to an overwhelming extent on the … Les mer omUtdanning for bærekraftige samspill – Et lokalt utviklingsprosjekt

The earth is suffering from human problems and if we do not make some changes, the earth will die of our sickness.

3. års studenter på grunnskolelærerutdanningene forberedte og gjennomførte en engelsk dag for en tiende klasse med tema Earth under pressure på … Les mer omThe earth is suffering from human problems and if we do not make some changes, the earth will die of our sickness.

Klasserommet på nett

Nettbaserte utdanningsløp er blitt mer og mer vanlig. Teknologien ligger til rette for å samle studenter fra flere steder i landet og gjennomføre … Les mer omKlasserommet på nett

Det pandemien lærte oss om nettundervisning: “Emergency remote teaching”’

I begynnelsen av juni arrangerte Italia for andre gang en stor internasjonal konferanse om utdanningsforskning med temaet Reinventing education. Over … Les mer omDet pandemien lærte oss om nettundervisning: “Emergency remote teaching”’

Hvordan utvikle digital kompetanse og øve på lærerrollen i KRLE-faget?

Hvordan kan lærerstudenter øve på undervisningssituasjoner i løpet av semesteret, og ikke bare i praksisperiodene sine? Og hvordan utvikle digitale … Les mer omHvordan utvikle digital kompetanse og øve på lærerrollen i KRLE-faget?

PODKAST

Undervisningsverkstedet; i klasserommet · Undervisningsverkstedet; i klasserommet

Footer

Copyright © 2023 · Universitetet i Agder