Denne høsten tilbragte en tiende klasse fra en ungdomsskole i Kristiansand en dag på Undervisningsverkstedet sammen med 3GLU studenter i engelsk.
Temaet for dagen var demokrati og medborgerskap, som i engelskfaget naturlig kobles til menneskerettighetsbevegelsen og Black Lives Matter-bevegelsen.
Studentene jobbet i grupper og forberedte fire økter som skulle stimulere skriftlig og muntlig utrykk i engelsk samt kreativitet, samarbeid og læring.
Praksisnært undervisning på campus
Grunnskolelærerutdanning er uten tvil en profesjonsrettet og praksisnær utdanning, men det er ikke lett å balansere behov for fagkunnskap med behov for å øve på virkelighetsnære praksissituasjoner i tiden med undervisning på campus. Våre studenter har hvert semester mange dager med fag på campus, samt flere uker med praksis på skoler, men de utrykker at det ofte mangler en kobling mellom det som skjer på campus og det de opplever i praksis.
Fagundervisning på campus inneholder riktig nok mange eksempler fra undervisningspraksis. Studentene øver for eksempel på å planlegge læringsøkter og reflekterer over oppgavetyper og verktøy som kan egne seg til å undervise i fagene de tar, men de får bare et par uker hvert semester til å teste disse planene med virkelige elever.
I STALU prosjektet fokuserer vi på å øke og forbedre studentaktiv læring som er profesjonsrettet og praksisnær, også på campus. Takket være samarbeidet vi har med praksisskolene i regionen kan vi invitere en tiendeklasse denne dagen til å oppleve noe av det studentene forberedte. Elevene tilbringer da en hel dag med engelsk i Undervisningsverkstedet med varierte aktiviteter knyttet til et tema de jobber med ellers på skolen, og studentene får teste sine ideer og nye verktøy i en virkelighetsnær situasjon.
En dag med «prøveundervisning» er ikke bare en mulighet til å teste nye arbeidsmåter og verktøy, men også øve på klasseledelse og generelle undervisningsferdigheter. Noe av det som vanskelig kan læres uten at man prøver seg frem er å gi gode instruksjoner, spesielt med tanke på ukjente verktøy.
Flere studentgrupper opplevde at instruksjonene de ga ikke var klare nok, og det var lett å glemme viktige detaljer når man står foran en klasse. Slike opplevelser er viktige bidrag i læringsprosessen og gir muligheter til refleksjon og videreutvikling av lærerrollen.
Multimodale tekster i undervisning
Den nye læreplanen setter høye mål for elever som skal kunne orientere seg i et samfunn som er full av multimodale tekster som ikke alltid lar seg tolke lett.
Et av målene for dagen var derfor å kunne gjenkjenne, tolke og skape visuelle og multimodale virkemidler som kommuniserer budskap knyttet til kamp for menneskerettigheter. Elevene fikk øve seg på å lete etter informasjon, gjennomføre et intervju, skrive taler, samt lage protestplakater for et Black Lives Matter tog.
I en verden full av villedende og manipulert informasjon er det viktig å lære seg hvordan multimodale kommunikasjonsvirkemidler fungerer, hvordan de kan tolkes og mistolkes. Det er også viktig å kjenne til og kunne koble dagens samfunnsutfordringer til historien vi har bak oss for å ikke gjenta de samme feilene.
Martin Luther Kings tale I have a dream ble brukt som modell til å stimulere til utrykk for egne bekymringer og kampsaker. Elevene ble ledet gjennom en utforskende aktivitet med fokus på visuelle virkemidler brukt i historiske protesttog, før de kunne skape sine egne plakater og diskutere virkemidlene som ble brukt og deres budskap.
Utforskende læring og mestringsfølelsen
En av fordelene ved å legge til rette for mer undervisningstrening på campus, er at studentene får øve seg på situasjoner som kan oppstå i praksis innen trygge rammer og med mange hjelpende hånd til stede. Når man jobber med en helt ukjent klasse, må man ofte justere opplegget på sparket.
Studentene får teste forskjellige verktøy og vurdere hva som gir godt læringsutbytte og hva som fungerer ikke så bra i praksis selv om ideen var god.
I år har flere studentgrupper brukt utforskende læring i sine opplegg, noe som kan ofte oppleves som risikabelt i et klasserom, siden man mister mye av kontrollen over prosessen og resultatet. Det er da spesielt viktig med god modellering og veiledning på veien, slikt at alle elever kan oppleve mestringsfølelse selv om de ikke har prøvd noe tidligere.
Dette fikk studentene blant annet øvd på i forbindelse med at elevene skulle lage podcast. Et tilleggsgode er at podcastene kan senere brukes av klasselæreren til å gi tilbakemelding på muntlig fremføring.
Blogginnlegget er skrevet av førsteamanuensis Lenka Garshol ved Institutt for fremmedspråk og oversetting ved UiA.
Legg igjen en kommentar