• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til primært sidefelt
  • Hopp til bunntekst
  • Utforsk Sametinget i Minecraft
  • Undervisningsverkstedet
  • UiA

Studentaktiv læring i lærerutdanningene

  • Om STALU
  • Aktuelt
  • Blogg
  • Kontakt oss

Hvordan det hele begynte

27. november 2020 - Line Reichelt Føreland Skriv en kommentar

I delprosjektet norsk skal vi lage en samisk verden i Minecraft: Education Edition (M:EE). Selv om prosjektet står oppført som et prosjekt i norsk, er det et tverrfaglig prosjekt, og det har det vært helt fra begynnelsen. 

Akkurat nå er vi ganske mange involverte fra en rekke store institusjoner, men ideen oppsto i London i januar 2020 da en gjeng fra Universitetet i Agder var på BETT-messa. Prosjektgruppa besto da av Mauricio Cifuentes fra IT-avdelinga, Eli-Marie Danbolt Drange fra institutt for fremmedspråk og oversetting, og Ane Nordahl, Ingrid Ertzeid og meg (Line Reichelt Føreland) fra institutt for nordisk og mediefag.

Last ned Ngā Motu i M: EE og plan for leksjoner her. (Whetu Paitai, Piki Studios og Microsoft).

The BETT show er verdens største messe for læring og teknologi, og i en av de mange presentasjonene vi fikk med oss fikk vi se den maoriske verdenen Ngā Motu i M:EE. I denne verdenen kan elever blant annet lære om maorisk språk og kultur. Det var denne presentasjonen som satt i gang vårt prosjekt. Jeg vet ikke hvem som sa det først, men vi hadde alle tenkt den samme tanken da vi hørte presentasjonen: Det burde jo også finnes en samisk verden!

Vi er flere i prosjektgruppa som har vært opptatt av undervisning (eller kanskje manglende undervisning) om samiske temaer i norsk skole. Selv underviser jeg om samisk litteratur for lærerstudenter i norsk. Når jeg spør studentene om hva de har av kunnskap om samiske temaer fra før, er det som regel ikke så mye å fortelle om. Vi er flere som jobber for at dette skal endres. For at det skal skje er også viktig at studentene får konkrete verktøy og metoder de kan bruke slik at de sørger for at samiske temaer blir ivaretatt i sine klasserom. Samisk har fått en mye mer sentral plass i de nye læreplanene, og det vil derfor også være et stort behov for gode verktøy blant lærere som allerede er i skolen. Vi skjønte fort at vårt prosjekt kunne ha et stort potensial, og om ingen hadde planer om å lage en samisk verden i Minecraft, måtte vi sørge for at det ble gjort. 

Vi i prosjektgruppa deler en stor entusiasme for bruk av spill og digitale verktøy i skolen, men det var ikke alle som hadde tatt i bruk M:EE. Vi begynte derfor prosjektet med å spille selv. Skal man ta i bruk et verktøy, er det viktig at man selv har grunnleggende kjennskap og ferdigheter. 

Første spilltreff. Fra venstre: Line Reichelt Føreland, Ingrid Ertzeid og Eli-Marie Danbolt Drange. Fotograf: Mauricio Cifuentes.

Deretter tok vi kontakt med sentrale aktører vi ønsket å samarbeide med. Selv om vi er initiativtakerne, var vi fra begynnelsen klar på at vi måtte ha med aktører som hadde førstehåndskunnskap om samisk. Skal dette prosjektet ha legitimitet, er det viktig at det er samiske aktører med fra begynnelsen. Vi måtte også ha med oss teknisk ekspertise som hadde kunnskap om utvikling av undervisningsforløp i M:EE. Vi kontaktet derfor Samisk høgskole og Microsoft for å etablere et samarbeid. Vi har også etablert et samarbeid med Senter for samisk i opplæringa og Gáisi språksenter i Tromsø, og har dessuten med oss lærere i delte stillinger og studenter. Alle aktørene får en direkte innvirkning på hvilken retning prosjektet tar. Dette er et samskapingsprosjekt som prosjektdeltakerne utvikler sammen. Vi har store planer, og det involverer flere utdanningsinstitusjoner, skoler, studenter, lærere og elever, men det må bli temaet i et annet innlegg. 

Blogginnlegget er skrevet av Line Reichelt Føreland.

Les flere innlegg fra norsk her

 

Filed Under: Blogg, Norsk

Reader Interactions

Legg igjen en kommentar Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Hoved sidebar

prosjektet i media

  • Å fjerne skjermen fra skolen er ikke løsningen (kronikk, Fædrelandsvennen 16.09.23)
  • Bruker Minecraft og VR i lærerutdanningene (utdanningogjobb.no, 10.03.23)
  • Elever belønnes for å fjerne Fosen-vindmøller i Minecraft (VG, 02.03.23)
  • Her kan du rive Fosen-vindmøllene (forskning.no, 02.02.23)
  • Vi trenger mer kunnskap om urfolk og nasjonale minoriteter (kronikk, Fædrelandsvennen, 24.10.22 og delt i Ruijan Kaiku, 25.10.23)
  • Venneslaelever på synagogebesøk – fra klasserommet (Vårt land, 17.02.22)
  • UiA har laget Sametinget i Minecraft (Khrono, 05.02.21)
  • Distriktsnyheter Sørlandet (NRK, 05.02.21)
  • Lærer om samefolket i Minecraft (NRK Supernytt, 05.02.21)
  • Oainne Sámedikki Minecraftas (NRK Sápmi, 05.02.21)
  • Lærer kultur via dataspillet Minecraft (Fædrelandsvennen, 05.02.21)
  • UiA har laget ny variant av populært dataspill (Agderposten, 04.02.21)

Blogginnlegg

Studietur til Karasjok i forbindelse med masterprosjekt 

Mitt navn er Katrine Sirnes Nesheim, og jeg går siste året på grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn ved UiA. Denne våren skriver jeg … Les mer omStudietur til Karasjok i forbindelse med masterprosjekt 

Hvordan kan digital teknologi støtte arbeid i profesjonelle læringsfellesskap?

Denne våren har vi ved Institutt for informasjonssystemer (IIS) et FoU-samarbeid med ILUKS-prosjektet ved Universitetet i Bergen (UiB). Målet med … Les mer omHvordan kan digital teknologi støtte arbeid i profesjonelle læringsfellesskap?

Fra borgerrettighetsbevegelsen til Black Lives Matter – demokrati og medborgerskap i engelskundervisning på Undervisningsverkstedet.

Denne høsten tilbragte en tiende klasse fra en ungdomsskole i Kristiansand en dag på Undervisningsverkstedet sammen med 3GLU studenter i engelsk. … Les mer omFra borgerrettighetsbevegelsen til Black Lives Matter – demokrati og medborgerskap i engelskundervisning på Undervisningsverkstedet.

Brettspill i KRLE-undervisninga

10. oktober prøvde KRLE-studenter på GLU ut brettspillet Kongen av Norge, et kontrafaktisk historie-strategispill om kristninga og samlinga av … Les mer omBrettspill i KRLE-undervisninga

Hva er multimodale arbeidskrav, og hva skal vi med dem? 

De siste par årene har det blitt diskutert om dagens tradisjonelle vurderingsform er for utdatert og uetisk ovenfor studentene, og alternative … Les mer omHva er multimodale arbeidskrav, og hva skal vi med dem? 

Erfaringer med bruk av breakout room i Zoom til studentaktiv læring i kunst og håndverksundervisning

De siste to årene har digital undervisning delvis dominert studentenes hverdag. Universitetet i Agder har i stor grad benyttet seg av Zoom som digital … Les mer omErfaringer med bruk av breakout room i Zoom til studentaktiv læring i kunst og håndverksundervisning

Digitale oppdrag i skolen – et glimt inn i et praksisnært EVU-tilbud for lærere

I etter- og videreutdanningsemnet “Fremtidens profesjonsfaglige digitale kompetanse for lærere” (IS 912+913, EVU) har lærere navigert seg gjennom … Les mer omDigitale oppdrag i skolen – et glimt inn i et praksisnært EVU-tilbud for lærere

Utdanning for bærekraftige samspill – Et lokalt utviklingsprosjekt

“The having of wonderful ideas, which I am suggesting is the essence of intellectual development, would depend (…) to an overwhelming extent on the … Les mer omUtdanning for bærekraftige samspill – Et lokalt utviklingsprosjekt

The earth is suffering from human problems and if we do not make some changes, the earth will die of our sickness.

3. års studenter på grunnskolelærerutdanningene forberedte og gjennomførte en engelsk dag for en tiende klasse med tema Earth under pressure på … Les mer omThe earth is suffering from human problems and if we do not make some changes, the earth will die of our sickness.

Klasserommet på nett

Nettbaserte utdanningsløp er blitt mer og mer vanlig. Teknologien ligger til rette for å samle studenter fra flere steder i landet og gjennomføre … Les mer omKlasserommet på nett

Det pandemien lærte oss om nettundervisning: “Emergency remote teaching”’

I begynnelsen av juni arrangerte Italia for andre gang en stor internasjonal konferanse om utdanningsforskning med temaet Reinventing education. Over … Les mer omDet pandemien lærte oss om nettundervisning: “Emergency remote teaching”’

Hvordan utvikle digital kompetanse og øve på lærerrollen i KRLE-faget?

Hvordan kan lærerstudenter øve på undervisningssituasjoner i løpet av semesteret, og ikke bare i praksisperiodene sine? Og hvordan utvikle digitale … Les mer omHvordan utvikle digital kompetanse og øve på lærerrollen i KRLE-faget?

PODKAST

Undervisningsverkstedet; i klasserommet · Undervisningsverkstedet; i klasserommet

Footer

Copyright © 2023 · Universitetet i Agder