I delprosjektet norsk skal vi lage en samisk verden i Minecraft: Education Edition (M:EE). Selv om prosjektet står oppført som et prosjekt i norsk, er det et tverrfaglig prosjekt, og det har det vært helt fra begynnelsen.
Akkurat nå er vi ganske mange involverte fra en rekke store institusjoner, men ideen oppsto i London i januar 2020 da en gjeng fra Universitetet i Agder var på BETT-messa. Prosjektgruppa besto da av Mauricio Cifuentes fra IT-avdelinga, Eli-Marie Danbolt Drange fra institutt for fremmedspråk og oversetting, og Ane Nordahl, Ingrid Ertzeid og meg (Line Reichelt Føreland) fra institutt for nordisk og mediefag.
The BETT show er verdens største messe for læring og teknologi, og i en av de mange presentasjonene vi fikk med oss fikk vi se den maoriske verdenen Ngā Motu i M:EE. I denne verdenen kan elever blant annet lære om maorisk språk og kultur. Det var denne presentasjonen som satt i gang vårt prosjekt. Jeg vet ikke hvem som sa det først, men vi hadde alle tenkt den samme tanken da vi hørte presentasjonen: Det burde jo også finnes en samisk verden!
Vi er flere i prosjektgruppa som har vært opptatt av undervisning (eller kanskje manglende undervisning) om samiske temaer i norsk skole. Selv underviser jeg om samisk litteratur for lærerstudenter i norsk. Når jeg spør studentene om hva de har av kunnskap om samiske temaer fra før, er det som regel ikke så mye å fortelle om. Vi er flere som jobber for at dette skal endres. For at det skal skje er også viktig at studentene får konkrete verktøy og metoder de kan bruke slik at de sørger for at samiske temaer blir ivaretatt i sine klasserom. Samisk har fått en mye mer sentral plass i de nye læreplanene, og det vil derfor også være et stort behov for gode verktøy blant lærere som allerede er i skolen. Vi skjønte fort at vårt prosjekt kunne ha et stort potensial, og om ingen hadde planer om å lage en samisk verden i Minecraft, måtte vi sørge for at det ble gjort.
Vi i prosjektgruppa deler en stor entusiasme for bruk av spill og digitale verktøy i skolen, men det var ikke alle som hadde tatt i bruk M:EE. Vi begynte derfor prosjektet med å spille selv. Skal man ta i bruk et verktøy, er det viktig at man selv har grunnleggende kjennskap og ferdigheter.
Deretter tok vi kontakt med sentrale aktører vi ønsket å samarbeide med. Selv om vi er initiativtakerne, var vi fra begynnelsen klar på at vi måtte ha med aktører som hadde førstehåndskunnskap om samisk. Skal dette prosjektet ha legitimitet, er det viktig at det er samiske aktører med fra begynnelsen. Vi måtte også ha med oss teknisk ekspertise som hadde kunnskap om utvikling av undervisningsforløp i M:EE. Vi kontaktet derfor Samisk høgskole og Microsoft for å etablere et samarbeid. Vi har også etablert et samarbeid med Senter for samisk i opplæringa og Gáisi språksenter i Tromsø, og har dessuten med oss lærere i delte stillinger og studenter. Alle aktørene får en direkte innvirkning på hvilken retning prosjektet tar. Dette er et samskapingsprosjekt som prosjektdeltakerne utvikler sammen. Vi har store planer, og det involverer flere utdanningsinstitusjoner, skoler, studenter, lærere og elever, men det må bli temaet i et annet innlegg.
Blogginnlegget er skrevet av Line Reichelt Føreland.
Legg igjen en kommentar