Torsdag 11. mai presenteres fire av delprosjektene i STALU på NKUL (Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring).
Presentasjonen er relevant for lærere og skoleledere som ønsker innsikt i ny forskning på elevaktive og digitale undervisnings- og vurderingsformer i skolen.
Den nasjonale konferansen for lærere foregår på NTNU i Trondheim fra 10. – 12. mai.
Velkommen!
I presentasjonen deler vi i erfaringer og funn fra det tverrfaglig forsknings- og utviklingsprosjektet. Syv fagmiljøer jobber med å utvikle digitale og analoge undervisnings- og vurderingsformer som skal møte fremtidens kompetansebehov i skolen.
Prosjektet tar utgangspunkt i rammeverket for læreres profesjonsfaglige kompetanse (PfDK), og vi svarer på følgende problemstillinger:
- Hvordan utvikle digital kompetanse som del av utforskende undervisning i lokalsamfunnet i natur- og samfunnsfag?
- Hvordan ta i bruk Minecraft for å lære om samiske perspektiver
- Hvordan utvikle digital dannelse og dømmekraft som del av skolens praksis?
- Hvordan lage og bruke virtuelle ekskursjoner med VR i KRLE?
Innledere:
Foredragsholderne underviser alle ved lærerutdanningene ved UiA og leder hver sine delprosjekter:
Cathrine E. Tømte er professor i informasjonssystemer og har forsket og publisert artikler, rapporter og bøker om digital kompetanse og infrastruktur i den norske grunnskolen.
Anne Lien er ph.d.-stipendiat og forsker på utforskende læring i naturfag.
Martin Smith-Gahrsen er universitetslektor i religion og forsker på bruk av virtuell virkelighet (VR) i opplevelsesbasert undervisning i KRLE-faget.
Line Reichelt Føreland er universitetslektor i norsk og leder flere FoU-prosjekter som undersøker bruk av Minecraft i grunnskolen.
Legg igjen en kommentar