Engelskstudenter skal være endringsambassadører i læreryrket. Undervisningsteknologi skal få sentral plass i undervisningen på campus.
“Teachers teach as they were taught.” Det er den gamle sannheten som ofte kommer til synet når reformer gjennomføres og evalueres. Selv med godt gjennomtenkte og forskningsbaserte planer for endring tar det ofte veldig lang tid til nye metoder og nytenkning etableres i skolene. Og selv om den gamle sannheten har vært utfordret i det siste (se f.eks. Oleson & Hora, 2014), når tiden er knapp og stoffet ikke helt fortrolig for den enkelte læreren er det letteste å bare kjøre det kjente opplegget, gjerne det man selv har opplevd på barneskolen. Det funka jo!
Når vi ser på utviklingen i læreplaner i engelsk og sammenligner den med utviklingen i forskning på institusjonell språkinnlæring («instructed second language acquisition», dvs. å lære et språk i klasserommet i motsetning til å lære det gjennom naturlig kommunikasjon i samfunnet) så ser vi en tydelig forskyvning. Det tar tid til nye forskningsbaserte metoder blir reflektert i læreplaner og enda lengre tid, ofte 30-40 år, til pilotprosjekter blir til etablert praksis i skolene. Lærerstudenter spiller en sentral rolle i denne utviklingen. Det de lærer i utdanningen sin, men også hvordan de lærer det, kommer til å prege deres praksis i fremtiden og det kommer til å ha innflytelse også på deres fremtidige kolleger. Vi ønsker at våre lærerstudenter møter det nyeste av relevant forskning, men også at denne forskingen knyttes tett til konkrete metoder og undervisningspraksis.
Praksiserfaring på campus
Alle grunnskolelærerstudenter gjennomfører praksis i grunnskolen i løpet av studiene sine, men teknologien og undervisningsteknologikompetansen i lærerstaben kan variere på de forskjellige praksisskolene. For å styrke studentenes kompetanse før de går ut i praksis ønsker vi å gi studenter praksiserfaring allerede på campus: i vårt Undervisningsverksted.
Ikke alle skolene har tilgang til alt som finnes på Undervisningsverkstedet, men denne teknologien kommer, sakte, men sikkert, og vi ønsker å utfordre våre GLU-studenter til å teste ut denne teknologien og ta erfaringene og kunnskapen med seg videre til sine praksisplasser og fremtidige arbeidsplasser. De skal være endringsambassadører i læreryrket. Engelskstudentene i fordypningsfag skal planlegge undervisning i undervisningsverkstedet og teste denne på en ungdomsskoleklasse. Slik får studentene direkte erfaring med å bruke ny teknologi i undervisning. Ikke bare få den fremvist, ikke bare drøfte mulig bruk, men teste den med elever og deretter vurdere egnethet, effektivitet, bruksområder og læringsutbytte. Studentene skal videre skrive om sine erfaringer og dele tips og triks med kolleger på UiA og i skolene blant annet gjennom denne side.
Stay tuned!
Blogginnlegget er skrevet av Lenka Garshol, førsteamanuensis ved institutt for fremmedspråk og oversetting, ved UiA. Garshol leder ett av seks delprosjekter i STALU-prosjektet.
Kilde: Oleson, A., & Hora, M. T. (2014). Teaching the way they were taught? Revisiting the sources of teaching knowledge and the role of prior experience in shaping faculty teaching practices. Higher Education, 68(1), 29-45. doi:10.1007/s10734-013-9678-9
Legg igjen en kommentar