• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
  • Utforsk Sametinget i Minecraft
  • Undervisningsverkstedet
  • UiA

Studentaktiv læring i lærerutdanningene

  • Om STALU
  • Aktuelt
  • Blogg
  • Kontakt oss

Delte erfaringer om bruk av VR

21. november 2022 - Ingvild Bergan Skriv en kommentar

Mandag 14. november delte fagmiljøer fra UiA og Høgskulen i Volda erfaringer med å bruke VR-teknologi i høyere utdanning.

Deltagere på fagdag: (f.v.) Marianne Eik, lærer, Tangen videregående skole, Kjerstin Breistein Danielsen, seniorrådgiver, UiA, Anne Sofie Stray, barnehagelærer, Odderøya barnehage, Stein Erik Skaar, seniorrådgiver, UiA, Eva Lindhardt, førstelektor, UiA, Martin Smith-Gahrsen, universitetslektor, UiA, Ingvild Bergan, universitetslektor, UiA, Peder Smart Sefland, overingeniør, hivolda, Ralph Meier, instituttleder, hivolda og Trine Boije, studentmedarbeider i UV.  

Erfaringsdelingen fant sted i Undervisningsverkstedet på UiA.

Les mer om erfaringsdelingen her!

Fra STALU-prosjektet presenterte Martin Smith-Gahrsen to FoU-prosjekter:

Virtuell virkelighet i etikkundervisning – et bidrag til tilstedeværelse, innlevelse og variasjon?

Opplevelse og læring med virtuelle ekskursjoner i KRLE-faget.

Peder Smart Sefland og Ralph Meier fra Høgskulen i Volda presenterte deres arbeid med styringssystem for VR-briller og erfaringer med bruk av VR i vurderingssituasjoner.

Trudi Henrydotter Eikrem deltok digitalt fra Volda og delte hvordan de jobber med å utvikle autentiske øvingssituasjoner for lærerstudenter i VR.

Foruten en utflukt til Oddernes kirke for utprøving av 360-kameraer etter lunsj, presenterte også Stein Erik Skaar ved UiA PULS FoU-prosjektet: 360-video og VR som observasjonsverktøy i undervisnings- og veiledningssituasjoner.

Ingvild Bergan presenterte Veilederes erfaringer med bruk av 360°-video og VR-briller som verktøy for observasjon.

Filed Under: Aktuelt, KRLE

Reader Interactions

Legg igjen en kommentar Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Footer

Copyright © 2025 · Universitetet i Agder