I de nye læreplanene er tverrfaglighet sentralt, og det er derfor viktig at vi som jobber på lærerutdanningene lærer av hverandre på tvers av fag. Selv underviser jeg i norsk, og for å utvide mitt faglige repertoar skal jeg besøke delprosjektene i STALU med jevnlige mellomrom. Jeg gleder meg!
Førstemann ut var delprosjektet informasjonssystemer. Studentene på emnet Digitalisering i skolen og lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse skulle ha besøk av Vitensenteret for å lære om programmering og Super:bit.
Programmering og algoritmisk tenking har kommet tydelig inn i de nye læreplanene, særlig i matematikk og naturfag, men også i musikk og kunst og håndverk. Jeg mener det bør brukes i flere fag, da det er utrolig mange muligheter for å lage tverrfaglige prosjekter. Selv har jeg brukt programmering med lærerstudenter som studerer norsk. Vil du høre mer om det, kan du høre på denne podkastepisoden fra Undervisningsverkstedet.
Undervisningen med Vitensenteret begynte med en oppvarmingsøvelse, der vi i par skulle telle til tre. Vi telte annenhver gang, og etter hvert byttet vi ut tall med klapp, tramp og knips. Det var en god øvelse for å lære om rytmeforståelse, løkker og variabler. Jeg anbefaler å teste det selv med en partner.
Etter hvert programmerte vi og lekte oss med microbit og bitbot. Bitbot ser ut som et slags kjøretøy, og vi skulle få den til å kjøre en meter og en løype med bitboten. Det ble mye prøving og fikling, og rommet var fylt av både jubelrop og diskusjoner om hva som måtte endres for å få det til. Man skulle tro at jeg hadde lært hva en meter var etter alle smittevernstiltak, men der har jeg visst et stort forbedringspotensial. Det fine var at det ikke var så farlig å prøve og feile, og denne fiklinga var gøy i seg selv. Og jeg fikk til både meteren og løypa til slutt, i hvert fall om jeg la til en viss feilmargin.
Studenter og lærere diskuterte også hvordan man kan bruke Super:bit i tverrfaglige opplegg . Hva om man lager skisser på forhånd i norsk for å planlegge arbeidet, eller programmerer bitboten til å følge en tidslinje i historie, samfunnsfag eller KRLE?
Det er mange gode muligheter til tverrfaglig samarbeid om man er litt kreativ. For å se alle disse mulighetene er det viktig at man møtes på tvers av fag. Jeg kan virkelig anbefale å ta turen innom undervisningen til dine kollegaer, og gjerne noen som underviser i noe helt annet enn deg!
Du kan lese mer om alle øvelsene vi gjorde på Vitensenterets hjemmeside. Her er lenker til telleoppgave og programmeringsoppgaver.
Blogginnlegget er skrevet av Line Reichelt Føreland, universitetslektor ved institutt for nordisk og mediefag ved UiA. Hun leder ett av seks delprosjekter i STALU-prosjektet.
Legg igjen en kommentar