10. oktober prøvde KRLE-studenter på GLU ut brettspillet Kongen av Norge, et kontrafaktisk historie-strategispill om kristninga og samlinga av Norge.
Kan man vekke nysgjerrighet om og forsterke læring og skape dypere forståelse av en historisk prosess gjennom strategi-brettspill? Det er noe av det jeg prøver å teste ut gjennom dette STALU-prosjektet.
Siden i vår har jeg jobbet med å utvikle et brettspill til bruk i undervisning i KRLE og historie. Ideen til dette brettspillet fikk jeg da jeg underviste om vikingtida, kristninga og samlinga av Norge på Kristiansand katedralskole Gimle (KKG) hvor jeg fra 2012 til 2021 underviste i religion, historie og norsk. Noen timer på arbeidsplanen knyttet til STALU var sparket som skulle til for å sette i gang med å realisere ideen.
I vår startet jeg prosessen med utvikling av roller, regler og brettdesign, og etter en del utprøving og justering, har det funnet den formen som nå blir prøvd ut i undervisning. Spillet er i utgangspunktet beregnet på seks spillere, men kan utvides til åtte.
Hver spiller har en rolle som kan være for eksempel en høvding med ambisjoner om å samle landet under seg eller en misjonær som ønsker å kristne landet. I spillet har jeg forsøkt å bake inn kunnskap om historien, hva som skulle til for å kunne bli konge og hvordan kristning og samling er sammenvevde prosesser.
Noe læring har jeg derfor et mål om at studenter/elever vil få gjennom spillet i seg selv, men størst effekt tenker jeg at spillet vil kunne ha som integrert del av et sammensatt undervisningsopplegg om vikingtid, kristning og samling, gjerne tverrfaglig.
På GLU-emnet REL130 er religionsskiftet i Norge et av temaene man er innom i løpet av høsten. Målet var å ha klar et spillbrett til bruk når studentene hadde kommet dit på semesterplanen. Det var 10. oktober. En måned tidligere hadde jeg designet ferdig brettet og fått det printet på kartong på trykkeri. Deretter kunne brikkene lages tilpasset brettet, inkludert små vikingskip tilvirket med 3D-printer på Undervisningsverkstedet på UiA.
Ei uke før studentene satte seks religions- og historielærere av mandagskvelden for å prøve ut spillet. Vinneren ble førstelektor i historie Terje Sødal som lyktes med å samle Vestlandet under høvdingen av Hordaland.
Sødal forteller at i norsk historiografi er rikssamlinga og kristningsprosessen de mest sentrale utviklingstrekkene i vikingtid og tidlig middelalder.
I Kongen av Norge får spillerne lære om disse temaene på en underholdende og engasjerende måte. (Terje Sødal, førstelektor i historie ved UiA).
Med erfaringene fra denne spillkvelden ble noen siste justeringer gjort før det skulle tas i bruk i undervisningen.
Mandag morgen etter «høstferien» var de ni studentene på REL130 Innføring i KRLE på plass for å spille. Inkludert innføring i regler og et par pauser underveis spilte vi i tre timer før vi avsluttet med felles refleksjon om muligheter ved bruk av spill som dette i undervisning. Da var et par landsdeler samlet og en vest- og en østnorsk allianseblokk oppstått hvor den østlige stakk av med seieren.
Spillet fikk fram at flere faktorer virket inn og at ulike roller var avhengige av hverandre for å nå frem. (Thea Hananger Nøkland, student, etter å ha spilt rollen som misjonsprest med stor fremgang på Vestlandet).
Det var en kreativ måte å lære på, og interessant at det var ulike roller med ulike utgangspunkt som kjemper mot og med hverandre. Spillet gjør dette temaet visuelt på en bra måte. (Maria Celine Fjellvang, student, som spilte dansk konge med ambisjoner i Viken).
Kartet gjør det visuelt for eksempel på den måten at vi kan se hvor kristendommen og hedendommen er mest utbredt. (Silje Kristine Ligaard, student, etter å ha spilt rollen som hedensk høvding med ambisjoner om ekspansjon i indre østland).
Senere i høst skal spillet prøves ut i to klasser på videregående skole, og de aller siste justeringene gjøres frem til da.
Da vil vi få prøvd ut spillet brukt integrert i et større undervisningsopplegg om samme tematikk som spillet omhandler, og det vil da bli laget ytterligere fire spillsett slik at spillet kan benyttes av hele skoleklasser – både på denne fagdagen og ved senere anledninger.
I forbindelse med denne fagdagen er planen også å intervjue elever som har deltatt for å komme nærmere et svar på de to spørsmålene jeg innledet med.
Blogginnlegget er skrevet av universitetslektor Odd Aksnes ved Institutt for religion, filosofi og historie.
Legg igjen en kommentar