I etter- og videreutdanningsemnet “Fremtidens profesjonsfaglige digitale kompetanse for lærere” (IS 912+913, EVU) har lærere navigert seg gjennom teorier, forskning og praksisnære arbeidskrav og oppdrag.
Å være en profesjonsfaglig digitalt kompetent lærer er en pågående prosess.
Gjennom dette emnet legges det til rette for at studentene skal oppleve og se pedagogiske muligheter og utfordringer ved bruk av digital teknologi i skolen. Målet er at lærerne skal oppleve endring og utvikling i egen praksis.
IS 912+913 er et praksisnært nettstudie. Gjennom hver modul i PfDK-rammeverket får lærerne et oppdrag som gjennomføres på skolen og et arbeidskrav som inngår i vurderingsgrunnlaget av emnet. Både oppdrag og arbeidskrav skal kunne brukes i egen praksis.
I oppdragene i høst har vi hatt fokus både på elev- og lærernivå. På elevnivå har vi hatt to oppdrag. Det ene oppdraget gikk ut på å bruke noen digitale verktøy som stimulerer til lærelyst. Lærerne brukte spillene Jeopardy og Escape room til å oppsummere et tema som elevene har holdt på med. Jeopardy var et populært spill som gikk på TV for en stund tilbake, hvor det gjaldt å stille det riktige spørsmålet til et gitt svar.
Escape room handler om at elevene må løse en oppgave for å komme videre til neste. Oppgavene kan være fagrelaterte og en kan legge inn elementer som kodeknekking eller andre grubleoppgaver. Vi brukte Google skjema til å lage Escape room.
Et annet oppdrag var å bli kjent med noen muligheter innenfor Virtual reality (VR) og Augmented reality (AR). I emnet forventes det ikke at lærerne skal ha tilgang på VR og AR utstyr, men at de utforsker hvilke muligheter som finnes, og blir inspirert til å prøve noe nytt. Kanskje ved neste innkjøp av digitalt utstyr, kan dette stå på ønskelista.
De to siste oppdragene i emnet var på lærernivå. Lærerne har gjort seg flere erfaringer gjennom utviklingen av egen profesjonsfaglige digitale kompetanse, og disse skal de ikke sitte alene med. Det var tid for å dele og være med å utvikle profesjonsfellesskapet på skolen. I det første oppdraget lagde lærerne en læringsløype. En læringsløype kan brukes for å strukturere kompetanseutvikling.
Lærerne valgte ut noe av det de har lært, og strukturerte det i en læringsløype som kolleger kunne gjennomføre. Det å lære videre til kolleger, gir et større eierskap til den nye kunnskapen lærerne har tilegnet seg.
I siste oppdrag oppfordres lærerne til å dele bloggen de har laget gjennom studiet. Bloggen er en oppsummering av emnet med bilder og lenker til undervisningsopplegg som er blitt testet ut. I tillegg er det presentasjoner av pedagogiske muligheter som for eksempel eTwinning. Bloggen kan være med å inspirere andre kolleger til å ta i bruk nye digitale ressurser og se nytteverdien i det.
Supert. Utrolig bra med de oppdragene vi må utføre i klassen I tillegg til varierte oppgaver i forhold til pensum. Vi lærer for læring i dette studiet, er kjempefornøyd!
God struktur og orden. Relevante oppgaver og pensum. Alle lærere burde ta dette.
Respons fra lærernes midtveisevaluering, første kull.
Tilbakemeldingene fra lærerne er at emnet “Fremtidens profesjonsfaglige digitale kompetanse for lærere” (IS 912+913, EVU), klarer å knytte teori og praksis sammen. Lærerne opplever at emnet er praksisnært.
Er du interessert i å vite mer om tilbudet?
På UiA sine nettsider finner du mer informasjon om emnet her.
Blogginnlegget er skrevet av Susanne Stav Graasvoll (f.v.). Graasvoll er lærer i delt stilling fra Vardåsen skole ved Institutt for informasjonssystemer. Her samarbeider hun med universitetslektor Maria Skotte Wasmuth og professor Cathrine E. Tømte om å utvikle studentaktive læringsformer for studenter i grunnutdanning og EVU.
Legg igjen en kommentar