Eide er en liten, men fremoverlent skole i Grimstad kommune. De jobber eksemplarisk med endringene i fagfornyelsen, både når det gjelder det samiske og bruk av teknologi og spillbasert læring.
– Det er utrolig gøy å bli invitert til å samarbeide med en så åpen, nysgjerrig og framtidsretta skole!
Det sier universitetslektor Line Reichelt Føreland etter at hun har holdt workshop ved skolen sammen med Eirik Hodne og Kari Midtsund Nordbø.
Hodne og Nordbø jobber i 20% stilling ved UiA, samtidig som de er lærere i grunnskolen ved Karuss og Vigvoll skoler. Sammen med Føreland samarbeider de med Samisk høyskole og Skogliv om å bygge en samisk verden i Minecraft.
– Lærerne her er veldig positive og du kjenner det i veggene at de tar endringene i det nye læreplanverket på alvor, fortsetter Føreland.
Det samiske på timeplanen
Det er rektor Ann Margrete Knutsen om har invitert de tre Minecraft-utviklerne til Eide.
– Det er stor interesse for Minecraft på huset og det er inspirerende å samarbeide med Uia, forteller Knutsen.
– Det har vært fint å få en bekreftelse på at vi jobber oppdatert i Minecraft,samtidig er det inspirerende å se hvordan dere har bygd opp den samiske verden.
– Samtidig har det samiske fått en større og viktigere plass i det nye læreplanverket. Ved Eide har vi som en konsekvens av dette lagt det samiske inn i temaplanene våre, og de samiske tradisjonene ligger i dag som tema i de fleste fag, fortsetter hun.
Skolen har også fellesaktiviteter knytta til den samiske nasjonaldagen 6. februar.
– I år markerte vi dagen med at hele skolen hadde uteskole hvor vi lage Bidos på bål og hadde aktiviteter inspirert av samisk tradisjon, sier Knutsen.
I 2020 ble fagene i skolen fornyet og skolene jobber etter en ny læreplan.
– Jeg syns det er kjempeflott at den samiske kulturen får en stor plass i fagfornyelsen. Det er en viktig del av vår kulturarv, sier Anne Lene Githmark.
Githmark er kontaktlærer på 3. trinn ved Eide skole og synes undervisningen i samiske temaer er spennende og lærerikt, både for store og små.
– Utfordringene er naturligvis at kunnskapen hos mange av oss pedagoger er noe begrenset, forteller Githmark.
– Vi kjenner kulturen på overflaten, men vi vet jo at den samiske kulturen er så mye mer enn reinsdyr, kofter og Sametinget. Det gjør jo også temaet desto mer spennende, og gir oss muligheten til å dypdykke inn i tematikken og lære sammen med elevene, fortsetter hun.
Samisk verden i Minecraft
På workshopen sammen med Føreland, Hodne og Nordbø fikk lærerne en introduksjon til en samiske verdenen i Minecraft. Både Knutsen og Githmark synes det var en inspirerende samling.
– De er alle tre så engasjerte og kunnskapsrike. Engasjementet deres smitter, og lærerne ble motivert til å ta fatt på undervisningen om det samiske fra en ny innfallsvinkel, forteller Knutsen.
– Den samiske verden de har bygd i Minecraft er et flott stykke arbeid med små og store detaljer som er viktige fra den samiske historien. Jeg gleder meg til å ta det i bruk inne i klasserommet, legger Githmark til.
Verdenen i Minecraft er under utvikling og lærerne ved Eide ser frem til at det skal lages flere «oppdrag» elevene kan løse.
– Vi jobber hele tiden med å oppdatere og videreutvikle verdenen, sier Føreland.
– Målet vårt er at lærerne skal oppleve at verdenen, og alle ressursene vi utvikler i forbindelse med den, kan brukes i ulike deler av undervisningen knytta til det samiske. Både når det gjelder tematikk, fag og trinn, forteller hun.
Den samiske verdenen i Minecraft er lastet ned over 2000 ganger og er gratis tilgjengelig for alle. Teamet som jobber med å utvikle verdenen vil gjerne ha tilbakemeldinger fra lærere som har prøvd å ta den i bruk som en del av undervisningen som det samiske. Les mer og last ned den samiske verdenen her
En fremtidsretta skole
Rektor Knutsen forteller at alle på Eide skole har en iPad hver, og at flere av lærerne har tatt videreutdanning i IKT.
– Vi legger også vekt på at lærerne skal få tid til å lære sammen. Vi har blant annet ukentlig «IKT-kvarter» med rom for å gi hverandre pedagogiske tips, samt implementering av nye programvare, sier Knutsen.
Minecraft er ett av de digitale verktøyene som flere av lærerne ved Eide bruker aktivt i sin undervisning.
– Minecraft som læringsverktøy er utrolig spennende. Elevene leker seg til læring og motivasjonen for spillbasert læring er enorm. Mulighetene er mange, og det er vel kun fantasien som setter stopper for faglig relatert arbeid i Minecraft, forteller Githmark.
Githmark trekker frem at hun er heldig som har gode kollegaer som allerede har gjort seg masse gode erfaringer med verktøyet som hun kan høste av.
En av dem er Thor Ivar Fløistad som aktivt bruker Minecraft i sin undervisning på 4. trinn.
– Jeg bruker det i mange fag fordi dette er noe både elevene og jeg elsker å holde på med, forteller Fløistad entusiastisk.
– Verktøyet gir elevene mulighet til å være kreative og bidrar til å skape en følelse av mestring. Jeg merker at det er et verktøy alle elevene klarer seg godt i, og det egner seg derfor godt til å drive tilpassa opplæring, fortsetter han.
Fløistad trekker også frem mulighetene Minecraft gir til å konkretisere og skape noe sammen, og forteller hvordan de brukte verktøyet i forbindelse med temaet «valg og demokrati».
– Elevene mine har for eksempel planlagt sammen hvordan drømmebyen deres skulle se ut. Da måtte de ta viktige avgjørelser på hva som var viktig å få med seg inn i et samfunn. Sammen bygde de en helt fantastisk by og vi hadde blant annet holdt valg i rådhuset vårt. Arbeidet vi gjorde bar virkelig preg av elevpåvirkning.
Både Fløistad og Githmark planlegger å bruke Minecraft videre i egen undervisning, og er opptatt av hvordan de kan bidra til at andre lærere ved skolen skal ta verktøyet i bruk.
– Jeg kommer til å bruke det i lang tid fremover. Som lærer er det viktig å finne ut hvordan man skal bruke det på riktig måte, så det ikke bare blir for å spille, sier Githmark.
– Det er jo et hav av muligheter der, legger Fløistad til.
– Så det er den viktige jobben vår akkurat nå, med tanke på kolleger, å hjelpe de til å bli trygge i det selv, avslutter Fløistad.
Line Reichelt Føreland (t.v.) samarbeider med Kari Midtsund Nordbø ved Vigvoll skole og Eirik Hodne ved Karuss skole.
Legg igjen en kommentar