I november besøkte 150 elever fra Tangen videregående skole Undervisningsverkstedet ved UiA. Der fikk de utforske Sametinget i Minecraft og økt kunnskapen sin om samisk språk og kultur.
– Det er gøyere å utforske Sametinget i Minecraft enn i en bok, sier Truls Pettersen.
– Dessuten er det mye enklere enn å dra dit, legger han til.
Sammen med medeleven Anne Marie Bergli er Pettersen på vei inn i plenumssalen på Sametinget hvor de finner det karakteristiske kunstverket Luottat – Spor, av kunstneren Hilde Skancke Pedersen.
– Pikselbildet av Elsa Laula Renberg var også veldig kult laget. Der kom vi inn på en nettside hvor vi lærte mer om henne, forteller Bergli.
Elsa Laula Renberg (1877-1931) var en foregangskvinne for samers og kvinners politiske rettigheter. Hun var en pioner i arbeidet med å stifte samiske organisasjoner. I 1917 stod Renberg i spissen for det første samiske landsmøtet som forente samer fra Norge og Sverige, Nord-Sápmi og Sør-Sápmi. Dette møtets åpningsdato, 6. februar, feires i dag som Samefolkets dag.
Pettersen og Bergli er elever ved Tangen videregående skole i Kristiansand. I dag har de fagdag i norsk om samisk språk og kultur, og besøker UiA for å få større kunnskap og forståelse for den samiske kulturen og konsekvensene av fornorskingspolitikken.
– Vi valgte å legge deler av fagdagen til UiA fordi de jobber med å utvikle en samisk verden i Minecraft, sier Frode Lindblom.
Lindblom er lærer ved Tangen, og sammen med sin kollega Jan Ole Mikalsen ønsket han å bli inspirert av en annerledes form for undervisning og en mer elevaktiv måte å lære om samisk på.
Med fagfornyelsen har det samiske fått en tydeligere plass i læreplanverket.
– Urfolksproblematikk er viktig, uansett om det gjelder indianere, inuitter eller samer, sier Mikalsen.
– Med endringene i fagfornyelsen får vi mulighet til å fordype oss mer, for eksempel gjennom tverrfaglig samarbeid, og med det gå bort fra en litt overfladisk undervisning om dette temaet. Det vil gi en større sjanse for at elevene kvitter seg med samiske stereotypier, fortsetter han.
Lindblom legger til at det er en utfordring ved at vi bor så langt sør i landet og forteller at det gjør det vanskeligere å hente inn personer med samisk tilknytning og få et innenfra-perspektiv.
Line Reichelt Føreland ved Institutt for nordisk og mediefag var vert og fagansvarlig for besøket til Tangen-elevene sammen med Eirik Hodne. Føreland leder ett av seks delprosjekter i STALU-prosjektet. Hodne er grunnskolelærer ved Karuss skole i Kristiansand og jobber i delt stilling på UiA i tilknytning til prosjektet.
Legg igjen en kommentar