Internasjonalisering er viktig. Våre lærerstudenter bør få mulighet til å lære om andre kulturer, andre tankesett og ikke minst om hvordan lærerutdanninger kan være organisert i andre deler av verden. Slike erfaringer kan de ta med seg inn i egne klasserom når de en gang i fremtiden er ferdig utdannet.
Den vanligste formen for internasjonalisering handler om at studentene drar på utveksling til et annet land. Denne formen passer imidlertid ikke alle studenter, enten av hensyn til familie eller av andre årsaker. Pandemien det siste året har dessuten redusert muligheten for utveksling.
eTwinning
Da blir eTwinning blir spesielt interessant. Som lærerutdanner har du faktisk tilgang til et gedigent nettverk av lærerutdannere fra hele Europa! I tillegg, dersom du jobber som lærer i skolen, omfatter nettverket av lærere nesten en million kolleger i overkant av 200 000 skoler. Mens eTwinning for lærerutdannere og lærerstudenter er av nyere dato, har eTwinning for skolesektoren eksistert i over 10 år.
Vi ble klar over eTwinning for lærerutdannere, også kjent som Teacher Training Initiative (TTI) for sånn ca halvannet år siden. Nå har to kull med lærerstudenter i IS 215 gjennomført internasjonalt samarbeid med medstudenter fra Italia, Danmark og Sverige gjennom to ulike prosjekt; The use of technology in education og Gaming grammar. Slik har de både erfart eTwinning som samarbeidsplattform og etablert nye nettverk med fremtidige kolleger. Vi lærerutdannere har også fått nye, gode kolleger og et interessant nettverk for fremtidig samarbeid.
Personvern ivaretatt
Det er også kjekt å vite at eTwinning er en lukket plattform som ivaretar personvernet til elever, lærere, lærerutdannere og lærerstudenter. Det betyr at alt som legges ut i plattformen kun er tilgjengelig for de som er involvert i samarbeidet.
Gaming Grammar
Årets eTwinning-opplegg omfattet prosjektet Gaming Grammar. Det utviklet vi sammen lærerutdannere ved Högskolan Väst, Trollhättan, Sverige. Vi kom i kontakt med denne partneren via såkalte søkerpanel arrangert av TTI. Ideen vi utviklet var enkel; svenske og norske lærerstudenter skulle bli kjent med hverandre og med eTwinningplattformen, gjennom å skape et undervisningsopplegg om engelsk grammatikk som spill.
Våre studenter kan jo mye om digitalisering i skolen og fikk dermed ansvar for å utvikle selve spillet, mens de svenske engelsklærerstudentene fikk ansvar for å utvikle innholdet, altså engelsk grammatikk. Vi delte i grupper på tre; en norsk og to svenske, og så fikk de tre uker på å løse oppdraget. Vi la opp til at de møtte hverandre via zoom og avtalte hvordan de skulle samarbeide. Vi hadde også utviklet et samarbeid desing med mapper og informasjon om selve arbeidet på eTwinningplattformen. Nedenfor er et skjermdump fra en av sidene:
Studentens erfaringer
For våre studenter utgjorde innsatsen et arbeidskrav om kommunikasjon og samhandling med digitale ressurser. Herunder skulle de skrive i tillegg en bloggpost om erfaringene med eTwinningplattformen og om samarbeidet med de svenske studentene.
Vi har fått lov til å dele en av bloggpostene studentene har laget og der kan dere lese mer om deres erfaringer med både eTwinning og det å samarbeide med ‘helt nye folk’, som noen av studentene omtalte denne prosessen. Ane og Bendik reflekterer godt over muligheter og utfordringer i slike samarbeidsprosesser, og mer om dette her:
Noen tanker til slutt
Vi startet med å understreke betydningen av internasjonalisering i lærerutdanningene. Gjennom eTwinning og TTI gir vi våre studenter viktig og relevant erfaring om hvordan de selv kan etablere det globale klasserommet i egen undervisning, både ved å gi praktisk erfaring i selve plattformen og ikke minst gjennom et reelt samarbeid med lærerstudenter i andre land.
Årets lille prosjekt Gaming Grammer er ikke særlig omfattende, verken i tidsbruk eller innhold, men det gir like fullt studentene god erfaring med ulike former for samarbeid. Det er kun fantasien som begrenser hvordan du kan samarbeide med kolleger i andre land, som korte prosjekt a la vårt, eller legge opp til mer langvarige prosesser. Du kan jobbe internt i fag og på tvers av fag, og selv velge om og eventuelt hvordan du vil integrere et slikt samarbeid i obligatoriske innleveringer. Vi anbefaler uansett alle lærerutdannere å prøve ut og gjøre egne erfaringer. Lykke til!
Blogginnlegget er skrevet av professor Cathrine E Tømte og grunnskolelærer og lærer i delt stilling Susanne Stav Graavsvoll ved institutt for informasjonssystemer ved UiA. Sammen leder de ett av seks delprosjekter i STALU-prosjektet.
Hyeseung Jeong says
Many thanks for the blog post, Cathrine and Susanne!
It was a great experience to work with you two and your students. Georgia and I have also received positive feedback from our own students. 🙂
Looking forward to future collaboration,
Hyeseung, Gaming grammar collaborator at Högskolan Väst, Sweden