Denne høsten har studentene som tar norsk i sitt tredje studieår på Grunnskolelærerutdanning 5-10 ved UiA vært på studietur til Finnmark for å oppleve den samiske og kvenske kulturen på nært hold.
Dette semesteret er vi en studentgruppe på 3 GLU som tar fordypningsemne i norsk (NO-159-1). I emnet blir det presisert av læringsutbyttebeskrivelsene at studentene skal “ha breiare kunnskap om samisk språk, litteratur og kultur, nasjonale minoritetsspråk og nabospråk”.
I læreplanen i norsk for grunnskolen er ett av kompetansemålene etter 7. trinn at elevene skal “lese samiske tekster på norsk og samtale om verdiene som kommer til uttrykk, og hvordan stedsnavn og personnavn som inneholder de samiske bokstavene, uttales” (Kunnskapsdepartementet, 2019).
Det blir også trukket fram samisk litteratur i kompetansemål etter 10.trinn, og samisk kultur blir tydelig trukket fram i overordnet del av læreplanen.
Samisk må med andre ord ha en sentral del i studentenes lærerutdanning.
En studietur som denne er derfor viktig for oss og vårt framtidig arbeid som lærer.
De to første dagene
Studentgruppa dro nordover fra Kristiansand søndag 18.september sammen med universitetslektor Line Reichelt Føreland og førstelektor Tom Flaten.
Først besøkte vi Alta hvor vi fikk vi en guidet tur på Alta Museum for å se på helleristningene.
Deretter dro vi to timer i buss til Kautokeino. Her besøkte vi den Samiske høgskolen, Sámi allaskuvla. Der fikk vi en guidet tur, og snakket med årets samiske veivisere.
Studentene fikk mulighet til å stille de samiske veiviserne spørsmål, for eksempel om «Hva det vil si for deg å være same?»
Et av svarene vi fikk var:
For meg å være same vil si at jeg får utøve min kultur og snakke mitt språk, eatnigella, uten å bli diskriminert eller hata på.
(Samisk veiviser).
Dette ga virkelig inntrykk hos flere av studentene. Noen av oss sto med tårer i øynene.
Møtet med de samiske veiviserne åpnet øynene våre opp for at samenes vonde historie sitter igjen den dag i dag.
Dagens siste tur gikk til Karasjok, hvor vi besøkte Sametinget, Sámediggi.
Dag tre
Første stopp for tirsdagen var Karasjok skole, Kárášjoga skuvla. Her observerte vi lærernes læringsstrategier, og så hvordan skolehverdagen var på en skole som følger den samiske læreplanen.
Det ga virkelig inntrykk på meg at barn i førsteklasse ikke kunne snakke norsk, bare samisk. Det var som å nesten være i et annet land.
(Student, 3 GLU).
Neste stopp for dagen var De Samiske Samlinger, RiddoDuoatterMuseat. På museet fikk vi en guidet tur, hvor vi blant annet fikk se sjaman Anders Poulsens runebomme (samisk tromme) fra slutten av 1600-tallet.
Vi avsluttet dagen med å kjøre til Børselv, en bygd med 250 innbyggere. Der sjekket vi inn på Porsangerfjorden Lodge, en tidligere internatskole.
Dag fire
Onsdag startet på Kvensk institutt, Kainun institutti i Børselv, hvor vi fikk en presentasjon av hvem kvenene er, det kvenske språk, og deres kultur og historie. Etter presentasjonen gikk vi rundt i utstillingen, som gav oss innblikk i den kvenske kulturen.
Jeg hadde hørt om kvener før, men visste ikke helt hva dem var. Det åpnet øynene mine for at dette også er en minoritet som er viktig å snakke om.
(Student 3 GLU)
Etter besøket på Kvensk institutt gikk vi videre til Børselv skole. Børselv skole har kvensk, samisk og norsk som andrespråk, og vi fikk være med på undervisning i alle disse fagene.
Det ga et spesielt inntrykk når en av lærerne forteller at hun gikk på denne skolen da det var internatskole. Hun forlot sin familie som 7-åring, flyttet til denne bygda og måtte slutte å snakke samisk.
Den dag i dag sier hun at hun er på språklig nivå som en 7-åring i samisk.
Jeg satt med tårer i øynene og fikk virkelig kjenne på kroppen hvilke konsekvenser fornorskningspolitikken har hatt på menneskene som ble rammet.
(Student, 3 GLU)
En lærerik- og minnerik opplevelse
Denne studieturen har satt preg på oss lærerstudenter. Vi har fått opplevd den samiske og kvenske kulturen på nært hold.
I pedagogikk lærer vi om John Dewey sin teori om «Learning by doing». Denne teorien ligger nært hjertet til samiske skoler, og det er på denne måten også vi har fått en god forståelse for det samiske og kvenske.
Vi hadde kunnet lest oss opp og fått kunnskap om det samiske og kvenske, men vi ville aldri fått den samme forståelse for det, slik som vi fikk på denne turen.
(Student, 3 GLU).
Innlegget er skrevet av Therese Westheim, 3.årsstudent GLU.
Kven says
Hei, ser det er bilde av 3 samekofter med undertittel: «kvendrakt i Tårnedalshuset». Synes rett skal være rett så foreslår å endre til bilde av kvendrakt 🙂
Ingvild Bergan says
Hei! Takk for at du gjorde oss oppmerksomme på dette. Vi har nå endret bildeteksten.