Om kort tid kan lærere bruke Minecraft til å undervise om samisk samtidskunst. Læringsressursen er utviklet av Katrine Sirnes Nesheim som er nyutdannet lærer fra UiA.
Nyutdannet lærer Katrine Sirnes Nesheim står foran et eksempel på hva elevene møter i undervisningsopplegget Minecraft. (Foto: Knut Knudsen Eigeland)
I sitt masterprosjekt gjenskapte Nesheim det kjente samiske kunstverket «Illegal Spirits of Sápmi» (Anders Sunnas) på en slik måte at elever kan «gå inn» i kunstverket og lære gjennom erfaring og utforskning.
Nesheim mottok masterstipend fra Senter for likestilling ved UiA for sitt arbeid med masterprosjektet. Du kan lese mer om prosjektet på deres nettsider her.
Slik ser kunstverket «Illegal Spirits of Sápmi» av Anders Sunna ut i Minecraft. (Foto: Skjermdump)
Få innblikk i hvordan Nesheim har arbeidet med masteroppgaven
Jeg har gjenskapt kunstverket i Minecraft, og så gjort det mulig å hoppe inn i veggen. Der har jeg bygd en ny verden basert på det motivet eller fortellingene som gjenfortelles der. Det åpner opp for at elevene kan spille og gå inn i verden, utforske, snakke med folk de møter i spillet og på den måten lære om kunstnerens fortelling.
Legg igjen en kommentar