Denne våren har vi ved Institutt for informasjonssystemer (IIS) et FoU-samarbeid med ILUKS-prosjektet ved Universitetet i Bergen (UiB). Målet med samarbeidet er å undersøke hvordan digital teknologi kan støtte arbeid i profesjonelle læringsfellesskap.

Både STALU-prosjektet ved UiA og ILUKS-prosjektet ved SLATE-senteret ved UiB handler om å fremme studentaktiv læring i lærerutdanningene.
Profesjonelle læringsfellesskap står sentralt i Fagfornyelsen. Der legges klare føringer på betydningen av at alle lærere må sørge for å holde seg faglig oppdatert og ta ansvar for egen kompetanseutvikling, og ikke minst betydningen av å lære i fellesskap.
Men hvordan kan lærere få til dette i en travel hverdag? Kan digitale teknologier være til hjelp i et slikt arbeid? Dette prøver vi å finne ut av gjennom dette samarbeidet med UiB.
Ved SLATE-senteret har forskere utviklet en digital ressurs, den såkalte ILUKS-planleggeren. Planleggeren kan både brukes for å planlegge undervisning og til å gi veiledning og respons på planlagt og gjennomført undervisning. ILUKS-planleggeren er under utprøving, og er derfor ikke åpent tilgjengelig per dags dato.
På årets første samling med studentene på videreutdanningen Fremtidens profesjonsfaglige digitale kompetanse for lærere (IS 912+913) introduserte Maria og Susanne tema for økta: Å jobbe med PfDK-området Pedagogikk og fagdidaktikk. Her rettet de oppmerksomheten rundt hensiktsmessig bruk av digitale ressurser i undervisningen.
Deretter holdt Kristin Børte fra UiB/SLATE-senteret en presentasjon av selve ILUKS-planleggeren, hvorpå våre studenter fikk tid til å sette seg inn i den, prøve den ut og diskutere mulighetene – alt sammen på nett.

Vi ønsket også å gi våre studenter en reell erfaring med ressursen i etterkant av samlingen, noe som ble organisert gjennom et arbeidskrav til studentene. I tillegg besvarte studentene en kort spørreundersøkelse om deres inntrykk av ILUKS-planleggeren og dens relevans for eget arbeid i profesjonsfellesskapet.

Å undervise i fremtidens digitale kompetanse innrettet mot lærere innebærer å holde seg oppdatert på nye teknologitrender, politikkutvikling, forsknings- og faglitteratur og ikke minst eventuelle endringer i lærerplaner. Det siste gjelder i og for seg for alle emner, men det å holde seg oppdatert på hva som skjer når det gjelder digitalisering, og hvilken betydning den kan ha på skolen, og omvendt, er noe som fort kan oppleves som både uoverskuelig og i kontinuerlig endring. Da blir profesjonsfellesskapet viktig.
Gjennom profesjonsfellesskapet kan lærere dele erfaringer, diskutere og reflektere over egen undervisning og forståelse av hva det innebærer å være en digitalt kompetent lærer, og hvordan en kan videreutvikle egen digitale kompetanse.
I dette innlegget har vi delt noen erfaringer fra vårt FoU-samarbeid med Universitetet i Bergen og SLATE-senteret, gjennom ILUKS-planleggeren.
Etter den praktiske gjennomføringen og studentenes erfaringer, vil vi som forskere i etterkant studere mer systematisk hvordan en slik digital ressurs kan bidra inn i utviklingen av læreres profesjonsfellesskap.

I likhet med STALU er også ILUKS-prosjektet blitt til gjennom finansiell støtte til studentaktiv læring i lærerutdanningen via HK-Dir. I ILUKS er målet å få frem forskningsbasert innsikt i hvordan digital teknologi kan fungere i lærerutdanningen, og nå også gjennom vårt samarbeid, i lærernes profesjonsfellesskap i skolen.
Legg igjen en kommentar